Sunday, October 01, 2006

Romantikt blandat med 1900-tal

I år ska det vara romantik och nostalgi i modet. I år gäller skräddade plagg i dova färger med tydlig inspiration från förra sekelskiftet. London 1890, New York 1920, Paris 1950. Modet är överallt i höst utom här och nu. Hela 2000-talet har varit ett nostalgiskt tillbakablickande. I dammodet finns förebilderna bland 1940-och 50-talets stora filmstjärnor. Svala skönheter som Grace Kelly, Ingrid Bergman och Kim Novak. Å ena sidan strama dräktjackor pennkjolar och små koftor där figuren accentueras med ett brett skärp. Å andra sidan romantiska plagg med generös volym, rynkdetaljer, puffärmar och omlottskärningar. Redan i somras försvannde starka färgerna och ersattes sv milda pasteller och vitt, vitt, vitt. Nu i höst är svart tillbaka som den dominerande färgen med assistans av grått. Det svarta är lite roligare den här säsongen efter som många jobbar mer med materialen.Det kan vara metalliska tyger som glänser, matt sammet eller strutsfjädrar som gör att man får effekter i det svarta. Vill man inte kapitulera helt inför det dystra svarta finns det alternativ.-Man kan välja mörka nyanser av brunt, lila och vinrött i stället. Senap är en färg som synts mycket på visningarna, och även midnattsblå som är mycket klarare än den vanliga mörkblå. Min mormor var lärarinna 1910 innan hon gifte sig med min morfar. hon var mycket duktig på att sy, och det finns många foton av Ingeborg som min mormor hette med så snygga kläder. och det syns ju i modet också att många detaljer kommer tillbaka. Sätter in två foton av Ingeborg. Det samma gäller också foton på min far omkr 1935, titta på de vida byxorna bröderna har på sig, och kepsarna, allt kommer tillbaka. Och olle min far med vackra flickor, med snygga kläder. det har varit många sådana kappor i butikerna år 2006. Högst upp är min moster Kerstin, min mor Maj i randiga klänningen, och en väninna, den randiga klänningen, där puffärmen nu 2006 är modern igen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Sök privatpersoner
Namn/Telefonnr/Mobil

Gatuadress/Postort

eniro.se
BlogRankers.com