Saturday, December 30, 2006

Tinnitus

Antidepressiv medicin lindrar tinnitus Antidepressiva medel hjälper människor med svår tinnitus. Det visar en studie vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. – Jag tror att det här är en väldigt viktig upptäckt, säger docent Kajsa-Mia Holgers, som lett studien, till Sveriges Radios Ekoredaktion. I studien, som är den första i sitt slag, deltog 80 personer. Varken dessa eller läkaren har känt till vilka som fått placebo, ”sockerpiller”, eller det antidepressiva medlet Zoloft. De som fick de riktiga medicinen blev mycket bättre- – De upplevde att tinnitusen var mycket svagare och de märkte inte av det på samma sätt. Patienterna i studien har alla haft stora problem med tinnitus. Besvär med oljud i öronen hela tiden, svårt att sova och svårt att koncentrera sig. – Jag tror att tinnituslidande kan vara ett uttryck för en utmattning, säger Kajsa-Mia Holgers. Omkring 180000 människor i Sverige lider av svår tinnitus.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

De flesta sinnesintryck blir väl svagare och märks inte av så mycket när man knaprar antidepressiva... det är i alla fall min erfarenhet. Min tinnitus har dock inte påverkats nämvärt av min medicin, Efexor.

January 19, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Jag håller med dig fullkomligt..hjälper inte så mycket..

January 19, 2007  

Post a Comment

<< Home

Sök privatpersoner
Namn/Telefonnr/Mobil

Gatuadress/Postort

eniro.se
BlogRankers.com