Thursday, November 09, 2006

Till er som har Tinnitus

Nu kan du bota din tinnitus hemma. En ny svensk metod botar sju av tio som lider av tinnitus.Behandlingen sköter du hemma framför datorn.- Resultatet blir lika bra som när man träffar en psykolog, säger Sven Lundgren, psykolog på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Birgitta, 64, har haft tinnitus i 57 år9 november 2006Avslappning, aktivitet, stimulans9 november 2006Logga in på nätet och börja behandlingen av din tinnitus. Det är möjligt när forskarna på Akademiska sjukhuset i Uppsala nu tagit fram en ny internetbaserad behandling av tinnitus.- Det här är ett alternativ för dem som har svårt att komma till sjukhuset eller behov att mer flexibilitet, säger Sven Lundgren.
Kongnetiv Beteendeterapi
15 procent av svenskarna lider av tinnitus.Internetbehandlingen bygger på kognitiv beteendeterapi - det är patientens förmåga att hantera ljudet i örat som ska förbättras, själva skadan går det i många fall inte att göra någonting åt.Behandlingen är uppdelad i sex träningsveckor.- Den är som ett smörgåsbord av olika övningar, exempelvis avslappningsövningar.- Patienten får själv prova sig fram. Några kan man använda sig av resten av livet, säger Sven Lundgren.
Mejlar psykologe
Det är upp till patienten själv att bestämma när eller var hon ska ta sig an övningarna. Hela tiden förs dagbok som sedan skickas till den behandlande psykologen. Minst en gång i veckan måste patienten kontakta sin psykolog, gärna via mejl.- Hur tät kontakt man vill ha är olika, säger Sven Lundgren.Sju av tio upplever att de har blivit hjälpta av behandlingen. Patienter som använt metoden vittnar om att de sover bättre, är mindre stressade och inte längre är lika känsliga för ljud.- Den här behandlingen kan man också få av en psykolog man träffar en gång i veckan. Men det resultatet blir inte bättre, säger Sven Lundgren.
Jag har haft Tinnitus snart i 20 år ..det högsta ljudet har jag i det vänstra örat det kan höras som en TV-apparat som aldrig stängs..det kan vara högre och lägre..beroende vad jag gör..och om jag är stressad..Jag har gått en avslappnings-behandling på öronkliniken..och det hjälper något det får musklerna att slappna av..men jag har inte hittat något som skulle kunna ta bort ljuden..ibland är det bättre ibland är det hemskt..allrahelst om jag vaknar på natten av ett himla liv i öronen. Då kan jag undra varför drabbades jag av tinnitus..men förstås man kan vända på det...varför inte jag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Sök privatpersoner
Namn/Telefonnr/Mobil

Gatuadress/Postort

eniro.se
BlogRankers.com